![]() |
De karakteristiske høyhusene i stampet jord i Shibam i regionen Hadramawt er blant kulturminnene i Jemen som Unesco er spesielt bekymret for. Foto: Jialiang Gao/Wikimedia Commons |
I skyggen av borgerkrigen i Syria slites Jemen i stykker av
en ødeleggende konflikt. Tidligere president Saleh (avsatt i 2011) og opprørere
fra den sjiamuslimske Houthi-militsen kjemper mot nåværende president Hadi, som
er støttet av Saudi Arabia og andre arabiske land. I likhet med Syria bærer
Jemen en eldgammel kulturarv, som er sterkt truet av krigshandlinger og
plyndring, men oppmerksomheten både rundt krigen og kulturarven er mye mindre.
Mange i Norge vil først og fremst kjenne Jemens tidlige
historie fra fortellingen i Det gamle testamentet om dronningen av Saba, som
besøkte kong Salomo i Jerusalem, og fra strofen "av Saba kom de konger
tre" fra Et barn er født i Betlehem.
Saba var et av flere kongedømmer i det som i dag er Jemen i perioden fra cirka
700 før vår tidsregning til 570 etter. På samme måte som mer kjente eksempler i
Egypt og Mesopotamia var Sør Arabia arnested for en særegen kultur og noen av
de eldste statsdannelsene vi kjenner til. Jemen er et lutfattig land, og
utenverdenens interesse for Sør Arabias tidlige historie har vært langt mindre
enn i de to andre områdene. Nå er landets lite kjente kulturarv truet både av
krigshandlinger og av plyndring og smugling av kulturminner.
Jemen ligger i det sørvestlige hjørnet av Den arabiske
halvøya. Innenfor en smal kyststripe reiser det seg en fjellkjede som skraper
monsunskyene som kommer inn fra Det indiske hav. I deler av Jemen regner det
tilstrekkelig til å dyrke jorda uten ekstra vanning, i andre kan regnvannet
samles i reservoarer og ledes ut på markene ved hjelp av diker og kanaler.
Dette har gjort Jemen til et av de mest fruktbare området i Midtøsten. Romerne
kalte landet for Arabia Felix, det lykkelige Arabia. Ved siden av fruktbarheten
kom navnet og av de to viktigste ressursene som fantes i området: Røkelse og myrra.
Både røkelse og myrra er harpiks fra
trær som vokser bare i landene rundt Adenbukta. I antikken var de svært
verdifulle. De ble brukt som offergaver til gudene, for å kamuflere dårlig
lukt, og til medisin og kosmetikk. Rundt 700 før vår tidsregning begynte
folkene i Sør Arabia å sende kamelkaravaner nordover gjennom den arabiske
ørkenen til dagens Jordan, Israel, Syria og Irak. Karavanene måtte passere
gjennom en rekke byer for å finne vann, og hvert sted måtte det betales toll.
Det gjorde varene svært dyre, og søraraberne svært rike. I første århundre
etter vår tidsregning kostet en kamellast med røkelse omtrent tre årslønner for
en soldat, i det den nådde den romerske havnebyen Gaza.
![]() |
Røkelsesbrenner fra Jemen, cirka første århundre etter vår tidsreging. Nå i Louvre. Foto: Marie-Lan Nguyen/Wikimedia Commons |
Sør-Arabia utviklet sitt eget skriftspråk, annerledes fra
alle andre alfabeter. Cirka 8000 innskrifter i stein forteller om guder,
konkurrerende konger, stammer og bystater, fordeling av vannressurser og
bygging av byer. Nylig er det også funnet store mengder tekster skrevet på
trepinner, men disse er ennå ikke ferdig tolket. Over tid fikk noen av
småkongedømmene makt over andre, og til slutt stod bare ett igjen, kongedømmet
Himyar. Riket hadde tidvis kristne, tidvis jødiske konger. I perioder var det
alliert med romerne, i tider vendte det seg mot det nypersiske Sasanideriket. I
570 ble Himyar erobret av sasanidene, og
så i 632 av den nye muslimske bevegelsen. Etter det forsvinner sporene
av den sørarabiske kulturen, men Jemen har også en rik kulturarv fra islamsk
tid, og er blant annet berømt for sine høyhus bygget av hardstampet jord.
Den saudi-arabiske luftkrigen, som startet i mars 2015, har
drept tusenvis av sivile. I følge aktivister har den også gått hardt ut over
kulturarven. Bombeangrep skal blant annet ha skadet den store dammen i Marib,
en nesten 600 meter lang demning først bygget cirka 700 før vår tidsregning og
en ingeniørbragd på linje med pyramidene. De verdensarvlistede gamlebyen i
Sanaa og Shibam har også blitt rammet flere ganger og ses på som truet av
Unesco. Houthi militsen på sin side har blant annet skadet nasjonalmuseet i
Taizz med artilleriild. Øst i landet er terrorgruppene IS og Al-Qaida aktive og
ødelegger både islamsk og førislamsk kulturarv på samme måte som i Syria.
Jemen er det fattigste landet i Midtøsten, og folk der har
antagelig andre ting å tenke på enn kulturarv. På samme måte som i Syria er det
likevel tragisk at historiske minnesmerker som kunne samle folk om en felles,
stolt fortid, og som i fredelige tider var populære mål for pengesterke
turister, nå skades eller ødelegges for alltid.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar